Is de ‘ervaren’ Twitteraar Zelfingenomen?

 

Ik ben enthousiast Twitteraar en inmiddels al eventjes actief. Dat is niet iedereen. Elke dag komen er nieuwe, nieuwsgierige, leergierige en goedbedoelende Twitteraars bij.

Maar pas op! … want je komt in een bestaand ‘land’. Eerdere bewoners hebben er al regels gemaakt en besloten dat wanneer jij je niet aan die regels houdt, je genegeerd, openlijk afgewezen of aan de schandpaal genageld wordt.

no spam!

no spam! (Photo credit: Wikipedia)

Voorbeeld is de auto DM. Door veel nieuwe Twitteraars wordt dit ingesteld als goed bedoeld ‘persoonlijk’ welkom. In dit automatische bericht staat vaak ook een linkje naar een eigen website of product. Allemaal heel behulpzaam naar de volger die vanzelfsprekend meer informatie of goede producten wil.

Dat dit door de ervaren Twitteraar als onpersoonlijk, pusherig of spam wordt betiteld is deze nieuweling zich totaal niet van bewust. Het gevolg is dat er wordt geblocked, gerapporteerd voor spam en dat er de nodige verzuchtingen de TL in worden geslingerd over deze oerdomme daad van de nieuwe Twitteraar.

Wat levert dit gedrag de ervaren Twitteraar op? Of beter nog wat gaat er verloren? Wordt zo niet een mogelijk kansrijke relatie voor beide partijen direct om zeep geholpen? Twitter gaat toch om interactie en verbinden?

Hands put over another, palms down.

Hands put over another, palms down. (Photo credit: Wikipedia)

Zou het niet handiger zijn de nieuwe Twitteraar op weg te helpen, te bevragen en hiermee direct te leren kennen? Zo kan een situatie van elkaar niet begrijpen en niet waarderen in enkele Tweets veranderen in een mooi begin van …

Wat doe jij als je iemand bent gaan volgen en je ontvangt daarna een auto DM??

Enhanced by Zemanta

Over Dorothé Vos

buroMOOD (http://www.buroMOOD.nl) met@KromMonique, Ondernemers-Sherpa & Spreker, Vergroot Succes van Mens & Organisatie, Twitter Trainer voor Ondernemers, Creatief, Aanstekelijk-Enthousiast, Getrouwd@Arnoudvos, 3 zoons
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie, Twitter en getagd, . Bookmark de permalink.

10 Reacties op Is de ‘ervaren’ Twitteraar Zelfingenomen?

  1. Om eerlijk te zijn denk ik dan ook: joh, dat had voor mij niet gehoeven… als ik hun website of product wil bekijken dan doe ik dat wel via hun profiel.
    Maar van ‘betrouwbare’personen/profielen vind ik dat minder erg.
    Als het DM’s zijn van mensen met weinig followers en zonder ava dan block ik ze meteen…

  2. Marjon zegt:

    Het zuchten doe ik vooral ‘live’ en niet online. Aan direct ontvolgen of rapporteren doe ik bij echte tweeps niet. Via een DM laat ik diegene wel weten dat ik en veel anderen op Twitter een auto-DM als spam ervaren. Mijn favoriete zinnetje daarbij: “Weet wat je tweet” ;-)

  3. Monique zegt:

    Leuk stukje Dorothé!

    Eerlijk gezegd krijg ik weinig geautomatiseerde DM’s en als ik ze krijg dan negeer ik ze meestal. Beter zou zijn er wel op te reageren natuurlijk want ik zie wel een punt in jouw verhaal. Ik ga mijn leven beteren …

    Groet, Monique
    ex-MUT

  4. Sandra zegt:

    Leuk dat je dit aan de orde stelt. In het begin had ik – meelopend met de massa – ook zo mijn vooroordelen, totdat ik zelf voor twitter voor zakelijk gebruik steeds effectiever ben gaan inzetten. Toen ontstond ook de auto DM vraag bij mij. Zou ik het wel of niet inzetten? De redenen om het niet te doen zijn helder, meestal gebaseerd op emotionele overtuigingen. Echter een reden om het wél te doen is dat er hierdoor meer inschrijvingen kunnen komen op mijn nieuwsbrief en maillijst. Doorslaggevend criterium is gebaseerd op ‘meten is weten’. Als blijkt dat ik door auto DM meer inschrijvingen krijg, en daardoor dus meer mensen kan helpen en bereiken en ‘mijn ding doen’, is de conclusie niet zo moeilijk. Als blijkt dat dit hetzelfde blijft of zelfs minder wordt, is de conclusie ook helder. Je kunt natuurlijk ook nog testen op verschillende soorten DM teksten. En die enkeling die dan klaagt over auto DM … ach, die neem ik dan maar voor lief. Critici en meningen blijf je toch altijd houden op twitter.

  5. Rianne Jacobs-Schouten zegt:

    Goed blog, Dorethé! En heel terecht ook dat je dit gedrag aan de kaak stelt.

    Ik ben zelf zo’n tweep die zich soms verzuchtend uitlaat over auto-DM’ers. Maar wel enkel als deze worden verstuurd door zogenaamde social media experts, – sprekers, -trainers… Als je in je bio meldt dat je op een of andere manier social media kennis op andere overbrengt, vraag ik me echt af waarom je zelf niet zo goed begrijpt hoe de ongeschreven basisregels op Twitter luiden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*


drie + = twaalf

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>